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Konferenzübersicht / Zusammenfassung

Being a parent today:
Education, child-rearing and promotion of children and parenting education in western societies with increasing inequalities

Scientific, interdisciplinary and international conference June 26th-28th, 2014 at Castle Herrenhausen in Hannover (Germany)
Goethe-University, Frankfurt, Faculty for Educational Science / IDeA-Research Center
Funding: Volkswagen Foundation

Organisationsteam
Tanja Betz & Sabine Andresen
Lina Jochim & Anastassija Kostan
Goethe-Universität Frankfurt am Main,
Forschungsverbund Individual Development and Adaptive Education of Children at Risk (IDeA)


Ausgehend von der Diagnose zunehmender gesellschaftlicher Ungleichheitsverhältnisse und einer damit einhergehenden veränderten Perspektive auf Eltern und ihre (gesellschaftliche) Rolle sowie eine veränderte Sicht von Eltern hinsichtlich ihrer Aufgaben und Verantwortlichkeiten, hat die internationale Konferenz

„Elternsein heute: Erziehung, Bildung und Förderung von Eltern und durch Eltern angesichts zunehmender gesellschaftlicher Ungleichheitsverhältnisse“

zum Ziel, zentrale Diskussionslinien in Politik, Öffentlichkeit und Fachpraxis aufzugreifen und diese aus sozial- und erziehungswissenschaftlicher Perspektive zu betrachten. Dabei soll es sowohl darum gehen die Aufgabenzuweisungen und Zuschreibungen an Eltern bezüglich der Erziehung, Bildung und Förderung ihrer Kinder zum Thema zu machen, als auch über Modelle und Initiativen der Erziehung, Bildung und Förderung von Eltern wissenschaftlich zu reflektieren und empirische, quantitative und qualitative Forschungsprojekte zu diskutieren.
Die Konferenz baut auf drei inhaltlichen Säulen auf, die darauf bezogene Forschung wird über eine Kombination aus Fachvorträgen, Kommentaren und Postern auf der Konferenz bearbeitet:

1. Politische und Pädagogische Modelle von Elternschaft, Familie und Eltern und ihre Implikationen

2. Elterliche Selbstkonzepte und Familien zwischen Re-Produktion und Überwindung (sozialer) Ungleichheiten

3. Herausforderung Familienbildung – Professionalisierung von Fach- und Lehrkräften

Dabei zielt die Konferenz auf Diskussionen mit internationaler Perspektive bzw. deren Anschlussfähigkeit für ‚deutsche Verhältnisse‘ und lädt Expertinnen und Experten aus Erziehungswissenschaft, Soziologie, Ökonomie, Psychologie, Politikwissenschaft und Sozialwissenschaften aus dem In- und Ausland dazu ein, über Eltern, Elternschaft und Elternsein heute zu diskutieren. Der wissenschaftliche Nachwuchs wird dabei prominent in die Konferenz eingebunden.
Die Konfernzsprache ist Englisch.

 


Preliminary Programm

Thursday, June 26, 2014

14:00
Greetings and welcome
Tanja Betz, Institute for Primary and Elementary Education, Goethe-University, Frankfurt, Germany
Sabine Andresen, Individual Development and Adaptive Education of Children at Risk (IDeA) Goethe-University, Frankfurt, Germany

14:15
Parental responsibility considering increasing social inequality relations. An introduction
Tanja Betz & Sabine Andresen, Frankfurt

14:30 – 16:00
Session I (Part 1): Political and pedagogical models of parenthood, families and parents and their implications
Chair: Tanja Betz & Johanna Wilmes

The view on parents with an ‘immigration background’ – analytical remarks from a professional theory standpoint
Melanie Kuhn, Faculty for Educational Sciences, Université de Fribourg, Switzerland

Parenting and early intervention: Bridging the old and new politics of family
Val Gillies, South Bank University, UK

Commentators:
Sabina Schutter, German Youth Institute, Munich, Germany & Stefanie Bischoff, Goethe-University, Frankfurt

16:00 – 16:30
Coffee break

16:30 – 18:00
Session I (Part 2): Political and pedagogical models of parenthood, families and parents and their implications
Chair: Sabine Andresen & Stefanie Bischoff

Pre-school teacher's perceptions of a good family: First insights into intrapsychic conceptions of family and their relation to professional action
Margaret Pardo-Puhlmann, Goethe-University, Frankfurt

Day-care expansion and parental subjective wellbeing
Pia Schober, German Institute for Economic Research, Berlin, Germany

Commentator:
Laura Digoh, Goethe-University, Frankfurt

 

Friday, June 27, 2014

9:00 – 11:15
Session II (Part 1): Self-concepts of parents and families between re-production and overcoming of (social) inequalities
Chair: Tanja Betz & Stephanie Meiland

Parenting priorities, actions and strategies mediated by social class and ethnicity in the UK
Carol Vincent, Institute of Education, University of London, UK

Dynamics of parental social status and educational attainment
Olaf Groh-Samberg, University of Bremen, Germany

Parenting as a class issue – A gender and family studies perspective
Martina Klett-Davies, Social Policy and Criminology, Open University, UK

Commentator:
Susann Fegter, Technical University Berlin, Germany

11:15-12:45
Coffee break and poster session

12:45 – 14:15
Lunch

14:15 – 16:30
Session II (Part 2): Self-concepts of parents and families between re-production and overcoming of (social) inequalities
Chair: Sabine Andresen & Stefanie Bischoff

Parental habitus and educational inequality. Practical logic between family background and primary school
Laura B. Kayser, Goethe-University, Frankfurt

Unequal parenthood. Strategies and practices of child-rearing in different social classes in the US
Erin Horvat, Temple University, Philadelphia, USA

"This is the best of all day-care centers!" Parental and institutional practices of distinction in commercial child-care settings
Johanna Mierendorff, University Halle-Wittenberg, Germany

Commentator:
Regina Soremski, Justus-Liebig-University Gießen, Germany

16:30
Coffee break

16:45 – 18:00
Session II (Part 3): Self-concepts of parents and families between re-production and overcoming of (social) inequalities
Chair: Tanja Betz & Stephanie Meiland

Parent and child perspectives on family activities and goals of education
Frederick de Moll, Goethe-University, Frankfurt

Parents and the city. Challenges, perspectives and concepts
Sabine Andresen & Nora Iranee, Goethe-University, Frankfurt

Commentators:
Alex Knoll, Thurgau University of Teacher Education, Kreuzlingen, Switzerland & Regina Soremski, German Youth Institute, Munich

Break for dinner

19:30
Which types of support do families need? Challenges for the political system and society (Public Lecture in German)
Jutta Ecarius, University of Cologne, Germany
Eröffnung von Katja Ebeling, VW-Stiftung.

 

Saturday, June 28, 2014

9:00 – 11:40
Session III: Challenges of parenting education – Professionalization of educators
Chair: Sabine Andresen & Johanna Wilmes

Parenting skills classes under scrutiny: Latest empirical findings on parent education in day care facilities
Mark Stemmler, University of Erlangen-Nuremberg, Germany & Sabine Walper, German Youth Institute, Munich

Supporting children's learning through parent-child interventions: evidence from England
Maria Evangelou, University of Oxford, UK

10:00
Coffee break

10:30
Effective early support for families in psychosocial risk constellations: ZEPPELIN 0-3 with the program parents as teachers
Andrea Lanfranchi, University of Applied Sciences of Special Needs, Zürich, Switzerland

Commentator:
Petra Bauer, Eberhard-Karls-University, Tübingen, Germany

11:40 - 12:30
Final discussion
Chair: Tanja Betz & Sabine Andresen



 

geändert am 17. Juni 2014  E-Mail: Webmistressschuetz@em.uni-frankfurt.de

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Druckversion: 17. Juni 2014, 10:52
http://www.uni-frankfurt.de/fb/fb04/parent-today/index.html